2024 fully booked | limited availability for 2025

Wat kost een weddingplanner?

Wat kost een weddingplanner? De kosten van een weddingplanner kunnen we niet zomaar even opnoemen, wel kunnen wij jou een zo goed mogelijk idee geven. In deze blog vertellen wij je er alles over.

Een van de eerste vragen die bruidsparen aan ons stellen, maar wat kost een weddingplanner dan? Helaas is het antwoord op deze vraag niet zo simpel.

Een bruiloft is namelijk áltijd maatwerk. Waar de ene bruiloft klein en intiem is, en dus ‘makkelijker’ te organiseren is de andere bruiloft volledig het tegenovergestelde. We kunnen dus niet zo even een prijs noemen.

Daarbij is het ook afhankelijk van het soort service dat jullie af willen nemen. Soms is de bruid zelf namelijk ook een heerlijke regelnicht en heb je misschien gewoon een professional nodig om de planning gedurende het proces in goede banen te leiden. Of je hebt van al dat plannen en regelen helemaal geen kaas gegeten en krijgt al rode vlekken in je nek als je denkt wat je allemaal nog moet doen!

weddingplanner definitely yes

you don't have to freak out about the tiny details, your definitely yes weddingplanner will

VERSCHILLENDE SOORTEN DIENSTEN

De kosten van een weddingplanner kunnen enorm verschillen. Dat heeft alles te maken met de verschillende diensten van een weddingplanner. Door dat ons werk volledig maatwerk is kijken wij samen naar welk pakket en welke dienst het beste bij jullie past en hier omheen maken wij een aanbod voor jullie op maat! Elke bruiloft is uniek, dus ons aanbod ook!

  • Willen jullie graag alles uit handen geven en hebben jullie daar dus ook wat voor over? Dan kom je bij de service voor een weddingplanner van A tot Z. Dit is vaak de duurste optie. Alles wordt dan tot in de puntjes geregeld. Het enige wat jullie hoeven te doen is: keuzes maken en aanwezig zijn maar bovenal gewoon genieten!  Deze service begint vaak met een minimale afname van 50 uur aan voorbereiding + de uren op de dag zelf.
  • Willen jullie zelf een groot gedeelte van de planning doen, maar vinden jullie het wel fijn dit samen met een professional op te pakken, zodat jullie zeker zijn dat jullie niets vergeten? Dan hebben jullie een weddingcoach nodig! Deze service begint vaak vanaf 25 uur + de eventuele uren op de dag zelf.
  • Willen jullie liever zelf alle planning doen maar wel een professional inhuren die op de dag zelf alles in goede banen leidt? En vooraf nog even alles met je doorloopt en dubbelcheckt bij alle leveranciers en partijen en kijkt of jullie planning waterdicht is? Dan kom je bij de service voor het ceremoniemeesterschap. Deze service heeft gemiddeld zo’n 15 uur aan voorbereiding + de uren op de dag zelf.
  • Hebben jullie niet het budget om een van de services van een weddingplanner in te huren, maar hebben jullie geen idee waar jullie moeten beginnen, of willen jullie even goed sparren? Dan kunnen jullie een adviesgesprek Dit kan eenmalig of als rode draad tijdens het plannen van de bruiloft, om steeds even een extra paar (professionele) ogen te hebben die meekijkt naar de planning, het budget, het draaiboek etc.

‘Vroeger’ was het vaak zo dat in het gezin de man fulltime werkte en de vrouw niet/minder en het huishouden en de kinderen verzorgde. Zij was dan ook vaak degene die de bruiloft plande. Maar hoe zit dat nu?

Waar vaak beide partners werken, samen het huishouden en de kinderen doen én dan daarnaast ook nog eens een bruiloft zouden moeten plannen? Wist je dat jij als ‘’leek’’ minimaal 250 uur bezig zal zijn met de planning van jullie bruiloft? En dat naast wat je allemaal al moet doen!? Juist ja, dan is zo’n weddingplanner toch wel een uitkomst haha!

Hoe vaak ik al niet gehoord heb, ‘overal waar het woord bruiloft voor staat, is het ineens 10x duurder.’ Tja…de werkzaamheden zijn nu eenmaal ook gewoon anders. Er zit namelijk nogal een verschil tussen een taart van de bakker, en een bruidstaart, tussen een leuk boeketje voor thuis op tafel of een bruidsboeket. Er gaat meer werk, meer tijd, meer expertise in zitten en ja dat kost allemaal geld. En voor kwaliteit betaal je nou eenmaal wat meer.

Sowieso wanneer je een zzp’er inhuurt. Deze ondernemer is namelijk naast bijvoorbeeld weddingplanner ook nog eens, social media manager, marketeer, boekhouder, lead generator, administratief medewerker, personal assistent, en nog zoveel meer. In al deze functies gaan uren zitten, uren die wij wel maken, maar niet kunnen declareren. Vandaar dat de uurtarieven hoger moeten liggen om alle kosten te kunnen betalen, van bijvoorbeeld een kantoor, een website,  adverteren, staan op beurzen, investeren in cursussen en workshops, verzekeringen, en dan ook nog onder aan de streep iets over te houden zodat we onszelf salaris uit kunnen betalen…

‘Vroeger’ was het vaak zo dat in het gezin de man fulltime werkte en de vrouw niet/minder en het huishouden en de kinderen verzorgde. Zij was dan ook vaak degene die de bruiloft plande. Maar hoe zit dat nu?

Waar vaak beide partners werken, samen het huishouden en de kinderen doen én dan daarnaast ook nog eens een bruiloft zouden moeten plannen? Wist je dat jij als ‘’leek’’ minimaal 250 uur bezig zal zijn met de planning van jullie bruiloft? En dat naast wat je allemaal al moet doen!? Juist ja, dan is zo’n weddingplanner toch wel een uitkomst haha!

Hoe vaak ik al niet gehoord heb, ‘overal waar het woord bruiloft voor staat, is het ineens 10x duurder.’ Tja…de werkzaamheden zijn nu eenmaal ook gewoon anders. Er zit namelijk nogal een verschil tussen een taart van de bakker, en een bruidstaart, tussen een leuk boeketje voor thuis op tafel of een bruidsboeket. Er gaat meer werk, meer tijd, meer expertise in zitten en ja dat kost allemaal geld. En voor kwaliteit betaal je nou eenmaal wat meer.

Sowieso wanneer je een zzp’er inhuurt. Deze ondernemer is namelijk naast bijvoorbeeld weddingplanner ook nog eens, social media manager, marketeer, boekhouder, lead generator, administratief medewerker, personal assistent, en nog zoveel meer. In al deze functies gaan uren zitten, uren die wij wel maken, maar niet kunnen declareren. Vandaar dat de uurtarieven hoger moeten liggen om alle kosten te kunnen betalen, van bijvoorbeeld een kantoor, een website,  adverteren, staan op beurzen, investeren in cursussen en workshops, verzekeringen, en dan ook nog onder aan de streep iets over te houden zodat we onszelf salaris uit kunnen betalen…

So tell me your price...
So tell me your price...

De gemiddelde uur prijs van een weddingplanner varieert tussen de € 85,- en €150,- per uur. Afhankelijk van de ervaring van de weddingplanner en zijn/haar expertises.

Wat dus vooral belangrijk is, is vooraf te kijken naar welk soort service jullie interesse gaat, zodat jullie een idee hebben van de ‘’vanaf’’ prijzen. Tijdens een kennismaking kunnen we dan kijken of er een klik is, want dat is echt het aller belangrijkste. Vervolgens willen we natuurlijk alles horen over die wilde trouwplannen en jullie bruiloft, zodat wij een offerte op maat kunnen maken die bij jullie wensen past!

Wij hanteren vanaf 1 januari 2023 twee verschillende uurtarieven. 1 tarief voor de uren achter de schermen en 1 tarief voor de uren tijdens de bruiloft/event zelf. Het tweede tarief ligt hoger dan het eerste tarief, gezien de werkdruk, verantwoordelijkheden, specifieke datumboeking etc. Wij hebben dit gedaan, omdat wij op deze manier de balans eerlijker vinden en het voor jullie als bruidspaar scheelt dat voor ‘’backoffice’’ uren niet de hoofdprijs wordt gerekend.

Foto's in deze blog: Wat een plaatje by Angie Peralta, voor meer foto's van deze prachtige bruiloft, check hier!