Winkelmandje

Wat doet een ceremoniemeester?

Hebben jullie een ceremoniemeester nodig: JA. Of wil jij zelf op je bruiloft het personeel aansturen en het draaiboek bewaken? Een ceremoniemeester is iemand die op de dag zelf ervoor zorgt dat alles soepel verloopt. Dat kan dus jullie weddingplanner zijn, of je kunt iemand uit je omgeving vragen, al zijn wij daar als professionals, vaak niet zo’n fan van. In deze blog vertellen we jullie waarom, maar ook alle taken die er bij het ceremoniemeesterschap komen kijken.

Er zijn genoeg redenen waarom jij een ceremoniemeester nodig hebt, jullie moeten namelijk gaan genieten en niet nadenken over of alles wel goed verloopt, ja, je zult het toch echt los moeten laten en overdragen aan iemand anders!

Er komt namelijk best nog een hoop kijken bij het ceremoniemeesterschap. Het is een belangrijke taak en je legt veel verantwoordelijkheid bij deze persoon neer. Hou er vooral rekening mee dat wanneer jullie iemand uit jullie omgeving aanwijzen als ceremoniemeester, deze persoon onmogelijk de tijd kan hebben om net zo te genieten van jullie bruiloft als de andere gasten. En dat is natuurlijk dood en doodzonde, want de persoon die jullie misschien zouden willen vragen is hoogstwaarschijnlijk erg belangrijk voor jullie.

Een ceremoniemeester:

  • Checkt alle afspraken met de leveranciers en zorgt ervoor dat deze op de dag zelf ook daadwerkelijk vervuld worden;
  • Maakt een uitgebreid draaiboek
  • Verzamelt vooraf de adressen van de gasten voor de uitnodigingen;
  • Regisseur van de trouwdag;
  • Verantwoordelijk voor het bijhouden van de RSVP;
  • Het aanspreekpunt voor de gasten;
  • Aanspreekpunt voor vragen van locatie en leveranciers;
  • Bewaker van het draaiboek en zorgt ervoor dat alles tot in detail soepel verloopt;
  • Zorgt ervoor dat alles op de juiste plek en tijd is;
  • Geeft de getuigen, bruidsmeisjes en kinderen instructies;
  • Checkt de tafelnummers/schikking;
  • Begeleid de gasten naar hun plaats voor de ceremonie en andere onderdelen van de dag;
  • Verantwoordelijk voor de speeches en stukjes van de gasten;
  • Kunnen schakelen wanneer er iets totaal anders gaat, dan het zou moeten gaan;
  • Bewaard jouw oh shit kit! En kan direct handelen wanneer er een pleister of veiligheidsspeld nodig is. En ja dat gebeurd vaker dan je misschien denkt. Of wanneer je met eten morst op je mooie jurk, we got you!

Professional of een bekende?

Herkenbaarheid van een professional
Een professionele ceremoniemeester zal er natuurlijk anders uitzien dan jullie gasten. Wij kunnen ons indien gewenst houden aan jullie dresscode, maar kleden ons altijd net even iets zakelijker. We lopen met een oortje in om snel en goed te kunnen communiceren en dragen een naambadge, zodat het voor de gasten direct duidelijk is bij wie ze moeten zijn als ze bijvoorbeeld vragen hebben!

Maar m’n beste vriendin doet het gratis…
Natuurlijk kost het inhuren van een professionele ceremoniemeester meer dan het laten doen door een vriendin of familielid. Maar een professionele ceremoniemeester heeft ervaring met het vak, een professional ademt bruiloften. Hij of zij is beroepsmatig met bruiloften bezig en denkt vaak aan zaken waar je zelf niet zo snel aan zou denken, kan anticiperen en snel schakelen om onverwachte problemen op te lossen. Zo zorgt een professionele ceremoniemeester ervoor dat jij die kleine problemen niet eens merkt, jij kan volledig van jullie trouwdag genieten! Dat is het wel waard toch?

Mochten jullie er toch voor kiezen om iemand uit jullie omgeving het ceremoniemeesterschap toe te wijzen, zorg dan dat je in ieder geval zeker weet dat diegene een goed organisatorisch vermogen heeft.

Je kunt ook kiezen voor de ideale combinatie, zo huur je een professionele ceremoniemeester in zodat je zeker weet dat op de dag alles gestroomlijnd en perfect verloopt, en vraag je iemand uit je omgeving om op de dag zelf met wat kleine taken te assisteren, bijvoorbeeld bij het uitdelen van de corsages, zorgen dat het gastenboek ingevuld wordt, assisteren bij het maken van trouwfoto’s, etc. en het echte werk? Dat doet de professional!

Professional of een bekende?

Herkenbaarheid van een professional
Een professionele ceremoniemeester zal er natuurlijk anders uitzien dan jullie gasten. Wij kunnen ons indien gewenst houden aan jullie dresscode, maar kleden ons altijd net even iets zakelijker. We lopen met een oortje in om snel en goed te kunnen communiceren en dragen een naambadge, zodat het voor de gasten direct duidelijk is bij wie ze moeten zijn als ze bijvoorbeeld vragen hebben!

Maar m’n beste vriendin doet het gratis…
Natuurlijk kost het inhuren van een professionele ceremoniemeester meer dan het laten doen door een vriendin of familielid. Maar een professionele ceremoniemeester heeft ervaring met het vak, een professional ademt bruiloften. Hij of zij is beroepsmatig met bruiloften bezig en denkt vaak aan zaken waar je zelf niet zo snel aan zou denken, kan anticiperen en snel schakelen om onverwachte problemen op te lossen. Zo zorgt een professionele ceremoniemeester ervoor dat jij die kleine problemen niet eens merkt, jij kan volledig van jullie trouwdag genieten! Dat is het wel waard toch?

Mochten jullie er toch voor kiezen om iemand uit jullie omgeving het ceremoniemeesterschap toe te wijzen, zorg dan dat je in ieder geval zeker weet dat diegene een goed organisatorisch vermogen heeft.

Je kunt ook kiezen voor de ideale combinatie, zo huur je een professionele ceremoniemeester in zodat je zeker weet dat op de dag alles gestroomlijnd en perfect verloopt, en vraag je iemand uit je omgeving om op de dag zelf met wat kleine taken te assisteren, bijvoorbeeld bij het uitdelen van de corsages, zorgen dat het gastenboek ingevuld wordt, assisteren bij het maken van trouwfoto’s, etc. en het echte werk? Dat doet de professional!

YOU DON'T HAVE TO FREAK OUT ABOUT THE TINY DETAILS, WE WILL
YOU DON'T HAVE TO FREAK OUT ABOUT THE TINY DETAILS, WE WILL