Laten we beginnen met de huidige feiten op een rijtje te zetten.

  • Per 1 juni 2020, mogen horecagelegenheden weer open om maximaal 30 mensen te verwelkomen. Ook dit is inclusief personeel. Op reservering, en alleen toegestaan wanneer allen de 1,5 meter afstand kunnen houden.
  • Per 1 juli 2020, is het toegestaan bijeenkomsten van maximaal 100 personen te houden. Dit is inclusief personeel en alleen toegestaan wanneer allen 1,5 meter afstand kunnen houden.

Dit houdt dus in dat je een vrij grote locatie moet hebben. Niet elke locatie beschikt over de mogelijkheden om deze capaciteit te leveren.

Ten alle tijden blijft gelden, heb je klachten zoals, neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn en hoesten, verhoging of koorts, BLIJF THUIS. Heeft een van je huisgenoten/partner deze symptomen ook dan geldt, blijf thuis!

Een COVID-19 proof wedding, hoe doe je dat?
Laten we even uitgaan van een bruiloft vanaf 1 juli 2020. Het is dan dus toegestaan dat er op de locatie zelf maximaal 100 mensen zijn.

  • Hierbij reken je jezelf, het locatiepersoneel en je bruiloft personeel in mee.
  • Het moet op de locatie mogelijk zijn dat alle aanwezige mensen, minimaal 1,5 meter afstand van elkaar houden. Hierbij moeten partners van elkaar, of mensen uit hetzelfde huishouden deze afstand ook aanhouden. & ja ook wij vinden dit krom, echter kunnen en mogen we (volgens de AVG wet) dit niet handhaven, vandaar dat er 1 lijn getrokken is en iedereen in openbare ruimtes de 1,5 meter afstand van elkaar moet houden.
  • Zorg in overleg met de locatie voor voldoende papieren zakdoekjes, afvalbakjes/zakjes zodat deze na gebruik gelijk weggegooid kunnen worden. Denk bijvoorbeeld aan de happy tears zakdoekjes tijdens de ceremonie als jullie die hebben.
  • Na de ceremonie hoeven in principe alleen de contactoppervlakten die in aanmerking zijn geweest met de genodigden gereinigd te worden, dit is natuurlijk een klus voor de locatie. (Denk aan deurklinken, sanitair, stoelen) Evenals het aanbieden van antibacteriële handgel.

Wat als de locatie niet groot genoeg is om de gasten (tot max. 100) te ontvangen met de 1,5 meter regel?
Er zijn natuurlijk locaties waar dit simpelweg niet mogelijk is. Wat dan? Vaak zijn er voor de ceremonie zelf en overdag minder dan 100 mensen aanwezig. Bespreek eerst samen met de locatie of de capaciteit voor de daggasten groot genoeg is. Verplaats deze eventueel van binnen naar buiten indien mogelijk, met heaters en een strechtent als nodig.

Voor het feest wordt het natuurlijk een ander verhaal. Wellicht kunnen jullie deze in tweeën splitsen. De daggasten/ouderen uitnodigen tot bijvoorbeeld 21:00 en de avondgasten daarna laten arriveren. 

Meet de locatie goed op, of laat dit doen, voor een ideale ceremonie opstelling. Zo kunnen jullie de trouwambtenaar, muzikant en gasten van een goede 1,5 m plaats voorzien. 

Heeft jullie locatie echt niet de mogelijkheid om jullie bruiloft neer te zetten tijdens de corona tijd? Kijk dan of er mogelijkheid is om bijvoorbeeld te trouwen in het bos, of op een groot open veld. Hier is ruimte genoeg om aan de 1,5 meter te voldoen.

Mogen we elkaar dan echt niet omhelzen of drie zoenen geven?
Nee, hoe gek en hoe jammer dat ook is, dit is absoluut niet de bedoeling. Maar er zijn natuurlijk een heleboel andere manieren om elkaar te feliciteren, te groeten, of een afstand knuffel te geven!

  • Maak met je handen, duimen en wijsvingers een hartje!
  • De handkus
  • Het namaste gebaar
  • Je hand op je hart leggen

En vergeet niet, dat dit voor iedereen een beetje gek en onwennig is, dus praat, lach en geniet ook een beetje van deze gekke dingen!

Verder hebben wij als weddingplanners vanuit de beroepsorganisatie richtlijnen gekregen voor een corona proof bruiloft. Wij zullen handschoenen en mondkapjes dragen. Antibacteriële handgel bij ons hebben, papieren zakdoekjes, pedaalemmerzakjes.

Ook voor ons geld dat wanneer wij klachten hebben, wij genoodzaakt zijn om thuis te blijven. Echter zorgen wij altijd voor een goede back-up, mocht dit nodig zijn!

Wanneer mogen wij weer onze bruiloft vieren zonder corona maatregelen?
Geen idee. Hoe graag wij jullie het antwoord op deze vraag zouden willen geven, weten ook wij dit niet. Wij staan te popelen om weer aan de slag te gaan, en volop in de startblokken voor wanneer het weer kan. Maar ook voor ons is het nu afwachten tot er weer meer bekend wordt.

MAKE IT FUN
Jullie hebben ervoor gekozen om jullie bruiloft toch door te laten gaan met de huidige maatregelen. Leg je erbij neer dat het anders zal zijn als wat jullie in de eerste instantie in jullie hoofd hadden. Geef je over aan het idee, en verzin samen een leuke luchtgroet, of iets geks wat jullie typeert!

Live Stream – Gasten die in een risicogroep vallen of het niet aan durven om op jullie bruiloft te komen vanwege het corona virus kunnen jullie alsnog laten meegenieten van jullie ceremonie, door middel van een livestream. Dit kun je realiseren via een groepscall, of professioneel door jullie videograaf met meerdere camera’s!

TWEE KEER FEEST – Als jullie geen concessies willen maken voor de feestavond, wat natuurlijk helemaal begrijpelijk is, dan kunnen jullie ervoor kiezen om het feest later te houden wanneer de coronamaatregelen weer uitgebreid zijn en dit weer toegestaan is als voorheen. Op jullie trouwdag kunnen jullie dan gewoon de dag vieren met jullie daggasten tot aan het diner bijvoorbeeld en nog even gezellig na borrelen. Wat dachten jullie van een knalfeest tijdens jullie 1 jarige jubileum?!

En vergeet niet, geniet.

Moeten jullie toch gaan schrappen in jullie gastenlijst, snap ik dat dat een moeilijke keuze is. Maar in deze situatie merk je al snel dat mensen een stuk begripvoller zijn. Doe vooral ook wat voor jullie goed voelt.

Wijs iemand aan als 1,5 meter politie, geef hem of haar een leuk pakje en zo kan diegene op een humoristische wijze iedereen aan de 1,5 meter laten houden! Of een schoonmaak dame die overdreven alles staat te cleanen.

BEDANKJES – Maak hier bijvoorbeeld een welkom op onze bruiloft tasje van, met papieren zakdoekjes, desinfectiemiddel en bijvoorbeeld een corona coupon voor het toost moment!

Overleg met jullie leveranciers, ook voor ons is dit een nieuwe situatie en doen wij er alles aan om alsnog jullie mooiste dag te kunnen realiseren!

 

 Stay Safe, Stay Positive, Get Married!

Close
loading...